1x Racefietsen. Voors V Nadelen Om Er Een Te Krijgen

1x aandrijflijnen begonnen met mountainbikes en gingen langzaam naar de Cyclocross-arena. Nu beginnen roadies ook de voor- en nadelen te ontdekken van het gebruik van een 1x aandrijflijn op hun racefietsen.

Hoewel het in veel omstandigheden een uitstekende optie is, is dit type aandrijving geschikt voor je racefiets?

Het rijden op een racefiets met een 1x aandrijflijn is geweldig om gewicht te besparen, het laten vallen van de ketting te voorkomen en het schakelen te vereenvoudigen. Misschien vind je het leuk om voltreffers te racen met een 1x. Het is niet de beste keuze als je zowel vlak als heuvelachtig tegelijk wilt rijden.

Als je eenmaal hebt gekeken naar de voor- en nadelen van het rijden op een racefiets met een 1x aandrijflijn, kun je beslissen of het geschikt voor je is.

Dit artikel gaat over de voor- en nadelen van een 1x aandrijflijn voor racefietsen.

Kijk goed naar alle redenen waarom u er misschien een wilt en enkele redenen waarom u dat misschien niet wilt.

Wat Is Het Verschil Tussen Een Typische Road Bike Drive Train Train En Een 1x Drive Train Train?

Wat Is Een Aandrijflijn?

De aandrijflijn van je fiets is het hele systeem dat ervoor zorgt dat hij rijdt.

Om het heel eenvoudig te maken, duw je de pedalen naar beneden, die de cranks laten draaien. De cranks draaien het kettingblad, dat de ketting meetrekt. De ketting draait de achterste cassette, die aan het wiel is bevestigd, en duwt de fiets naar voren.

Om het geheel soepel te laten verlopen zijn er wat extra onderdelen zoals de achterderailleur en neuswieltjes. Deze stukken vormen uw aandrijflijn.

Standaard 2x Aandrijflijn

De aandrijflijn van een racefiets bestaat uit twee of drie kettingbladen aan de voorkant en verschillende tandwielen (gezamenlijk de cassette genoemd).

De combinatie van kettingblad en tandwielen die u kiest, maakt het trappen gemakkelijker of moeilijker, ook wel versnelling genoemd.

Een Canyon Endurace heeft bijvoorbeeld twee kettingbladen aan de voorkant. Hij is uitgerust met een 50/34 kettingblad, wat betekent dat hij een 50-tands kettingblad en een 34-tands kettingblad heeft. De cassette heeft een versnellingsbereik van 11-34.

De eenvoudigste combinatie zou zijn om het kleinere kettingblad aan de voorkant en het grootste tandwiel aan de achterkant te gebruiken, waardoor je een overbrengingsverhouding van 1:1 krijgt.

Deze overbrengingsverhouding is ideaal voor het beklimmen van steile beklimmingen.

De moeilijkste combinatie zou 50 voorin en 11 achterin zijn. Hoewel het moeilijker is om de pedalen rond te draaien, verlegt elke pedaalslag je grenzen verder. Deze versnelling wordt gebruikt om de flats en downhills te versnellen.

Laten we nu eens kijken naar een 1x aandrijflijn, als je eenmaal een idee hebt van hoe een standaard 2x aandrijflijn eruit ziet.

1x Aandrijflijn

In plaats van 2 of 3 kettingbladen aan de voorkant heb je er bijvoorbeeld maar 1.

Mijn CX-fiets, een Liv Brava, heeft een 40t kettingblad vooraan en een 11/34 cassette achteraan.

U krijgt dus voldoende versnellingen in het middenbereik, maar u zult niet de hoge of lage tonen hebben die u zou hebben op een standaard 2x aandrijflijn.

Je kunt het voorste kettingblad vervangen door een groter exemplaar als je dat wilt.

Je zou hardere versnellingen hebben om af te dalen bij plat rijden. Of u kunt een kleinere kiezen, waardoor u gemakkelijker kunt schakelen voor bergbeklimmen.

Als je fiets het toelaat, kun je de achterste cassette verwisselen voor een met meer actieradius. Dit zou je meer opties geven, maar er zouden grotere sprongen tussen de versnellingen zijn, zodat het schakelen en je cadans niet zo soepel zou zijn.

Nu je het verschil kunt zien tussen een 1x- en een 2x-aandrijflijn, laten we eens kijken naar de voor- en nadelen van het gebruik van een 1x-aandrijflijn op je racefiets.

Een 1x Aandrijflijn: De Profs

Vereenvoudigd Schakelen

Het eerste en misschien wel het belangrijkste voordeel dat u hier krijgt, is vereenvoudigd schakelen.

Je schakelt naar een hardere versnelling als het terrein gemakkelijk is en naar een gemakkelijkere versnelling als het terrein moeilijk is.

Dus eigenlijk schakel je omhoog of omlaag, wat geweldig is voor nieuwelingen en mensen die zich niet willen concentreren op het schakelen. Met een 2x aandrijflijn ligt het wat ingewikkelder.

Als je 2x rijdt, heb je een paar versnellingen in het middenbereik die gedupliceerd zijn.

Sommige gedupliceerde tandwielen zetten te veel spanning op de ketting, dus die wil je niet echt gebruiken. U zult ook enkele versnellingen op uw cassette moeten schakelen wanneer u kettingbladen verwisselt.

Sommige mensen noemen dit Alpine schakelen: je schakelt één omhoog op het kettingblad en twee omlaag op de cassette.

Je schakelt naar beneden op je kettingblad en omhoog op de cassette. Hoewel deze schakelmethode zorgt voor een vlottere overgang tussen de ene versnelling en de volgende, is het lastiger dan wanneer je een simpele 1x aandrijflijn gebruikt.

Lichter Gewicht

Een ander voordeel van een 1x aandrijflijn is dat het gewicht op de fiets bespaart.

Kettingbladen en derailleurs voegen gewicht toe, dus als je een gewichtstoerist bent of je fiets gewoon zo licht mogelijk wilt hebben, geef je misschien de voorkeur aan een 1x aandrijflijn.

Het is niet veel, maar u kunt ongeveer 200 gram besparen door een 1x te kiezen in plaats van een 2x.

Meer Aerodynamisch

Sommige mensen beweren dat de fiets aerodynamischer is door het ontbreken van een voorderailleur.

Hoewel het waar kan zijn, zullen de aerodynamische voordelen minimaal zijn omdat de derailleur heel dicht bij het frame zit. Maar als het u allemaal gaat om minimale winst, is dit iets om te overwegen.

Meer Speling Voor Grotere Banden

Racefietsbanden zijn over het algemeen vrij mager, maar als je de flexibiliteit wilt om wat bredere banden op je racefiets te plaatsen, kun je een 1x overwegen.

Je kunt de voorderailleur laten zakken om meer bandenspeling te krijgen, zodat je wat gravel- of cyclocrossbanden op je racefiets kunt monteren.

Minder Kettingdruppels

Een groot voordeel van de 1x setup is dat er minder kans is dat je ketting valt. Ook zal je ketting minder snel tussen twee versnellingen komen te zitten.

Zelfs op mijn beste 2x aandrijflijn ervaar ik kettingdruppels wanneer ik per ongeluk schakel naar het kleinste kettingblad vooraan en het kleinste tandwiel achteraan.

Ja, dit is een nee-nee, en zal mijn ketting zeker sturen waar ik hem niet heen wil.

Dit is echter een zeer zeldzaam probleem op mijn 1x. Het is iets dat ik waardeer aan mijn 1x-fiets.

Minder Bewegende Onderdelen Die Afgebroken Kunnen Worden

We weten allemaal dat minder bewegende onderdelen betekenen dat er minder onderdelen defect raken.

Je hebt ook minder onderhoud, dus je kunt je fiets buiten de winkel en op de weg houden. Er is minder om je zorgen over te maken.

Bij Slecht Weer Is Het Beter

Als je in de regen rijdt, is de kans groot dat je ook een hoop modder opraapt. Er gaat niets boven proberen te schakelen met een voorderailleur die vol zit met modder en straatvuil.

Met een 1x hoeft u zich geen zorgen te maken dat uw voorderailleur helemaal in de war raakt.

Dus een 1x is het overwegen waard als het grootste deel van je rit op de weg in natte, modderige omstandigheden is.

Het Is Beter Voor Criteriumraces

Een 1x kan genoeg zijn als je voltreffers racet.

Crits zijn korte, snelle races met scherpe bochten. Je kunt snel schakelen, gewicht verliezen en hard sprinten, zonder je zorgen te hoeven maken over versnellingen.

Redenen genoeg dus om een 1x op je racefiets te gebruiken, en ze winnen snel aan populariteit. Er zijn veel redenen waarom u misschien geen 1x aandrijflijn nodig heeft. Laten we een paar nadelen bekijken.

Racefietsen met 1x aandrijflijn kunnen een perfecte keuze zijn voor eenvoud en om het risico op technische problemen tijdens je rit te verminderen

Nadelen Van Een 1x Aandrijflijn

Kleiner Versnellingsbereik

Je hebt een smaller versnellingsbereik als je een 1x aandrijflijn gebruikt. Als je een 40 voor en een 11-34 achter gebruikt, ben je beperkt tot versnellingen in het middenbereik.

Maar als je eenmaal overschakelt naar de 2x voorin, heb je aan elk uiteinde van het spectrum meer versnellingen om uit te kiezen.

Aan de andere kant kun je specifieke versnellingen selecteren voor een bepaalde rit of race. Je hebt misschien alle klimuitrustingen, maar je zou draaien op de afdalingen. Je hebt misschien ook versnellingen, maar het zal je niet de heuvel op krijgen.

1x aandrijflijnen op een mountainbike hebben een breed versnellingsbereik met grote sprongen ertussen. Dit kan op een racefiets worden gebruikt, maar het zou uw cadans beïnvloeden.

Bovendien heb je gewoon niet zoveel keuzes om tijdens het rijden te schakelen met een 1x-opstelling als met een 2x-aandrijflijn.

Minder Efficiënte Cadans

Je cadans zal een grote hit worden met een 1x setup.

Als je versnellingen kiest voor bergbeklimmen, moet je op hoge snelheid draaien om je 2x-rijdende maatjes bij te houden. Zo’n hoge cadans zal je snel moe maken.

Aan de andere kant, als je versnelling kiest die bedoeld is voor snelheid, zul je echt lijden als je de heuvels op gaat. Als de helling te steil is, moet u misschien fietsen.

Je zult de tandwielen met een lage snelheid slijpen, waardoor je je knieën kunt breken.

Flats Hebben Minder Snelheid

Zoals ik al eerder zei, zul je moeite hebben om op de vlakte te komen met een 1x.

Vlakke wegen zijn lichter, dus de lichte gewichtstoename zal niet zo groot zijn als bij de 2x.

Om bij te blijven, moet je snel spreken.

Minder Efficiënte Aandrijflijn

Een 1x aandrijflijn is eigenlijk minder efficiënt dan een 2x.

Dit verlies aan efficiëntie komt doordat de hoek van de ketting van het kettingblad naar de cassette groter is bij een 1x dan bij een 2x. Hierdoor ontstaat er meer wrijving op de ketting, wat minder efficiënt is.

Dus als kettingefficiëntie belangrijk voor je is, wil je misschien vasthouden aan de beproefde 2x aandrijflijn.

Meer Moeite Met Racen Op Vlak Terrein En Heuvels

Als je over vlakke stukken racet, werkt een 1x aandrijflijn, maar als je over heuvels en vlakke stukken racet, kan dit een probleem zijn.

Je kunt gewoon geen efficiënte cadans aanhouden en genoeg versnellingen hebben om zowel te klimmen als te sprinten.

Je moet prioriteit geven aan cadans of versnellingen, wat op de racedag een probleem kan zijn als iedereen in hetzelfde schuitje zit.

Laatste Gedachten

De keuze tussen een 1x aandrijflijn en een 2x aandrijflijn hangt echt af van het soort rijden dat je doet.

Als je gewoon voor de lol rijdt, is het verschil in snelheid waarschijnlijk te verwaarlozen. Misschien hou je zelfs van de eenvoud van een 1x.

Een 1x aandrijflijn is een geweldige optie als je liever flats of crit-racers rijdt.

Maar als je de heuvels op gaat, op vlakke wegen en beklimmingen racet, of echt een fiets wilt die elk type wegrit en race aankan, ben je waarschijnlijk beter af met de flexibiliteit van een 2x aandrijflijn.

Amanda is al jaren wielrenner. Ze vindt het leuk om indoor- en outdoorfietslessen af te wisselen en op verschillende fietsen te rijden. Amanda is een schrijver voor onze website over fietsen. Meer informatie over Amanda vind je op bicycle2work.com/about-amanda-whittington/