Achterwiellagers Fiets Los? Volg Deze 5 Stappen

Fietsen beginnen wiebelig aan te voelen en maken af en toe klikgeluiden. De fiets beweegt heen en weer en het is moeilijk om hem te besturen of precieze bewegingen te maken voor lastige bochten of afdalingen. Het is niet alleen vervelend, maar het kan ook gevaarlijk zijn als je gaat fietsen.

Als u deze problemen met uw fiets ervaart, is de kans groot dat u losse kogellagers op een van beide wielen heeft. Losse kogellagers zorgen ervoor dat het wiel wiebelt en je fiets instabiel aanvoelt. Kogellagers kunnen eenvoudig worden vastgedraaid door wat snel werk te doen.

In dit artikel wordt uitgelegd hoe u versleten kogellagers op het achterwiel kunt vervangen. Hoewel het proces vergelijkbaar is met dat van de voorkant, zal ik me concentreren op het achterwiel omdat het extra componenten heeft.

Repareer Uw Losse Achterwiellagers In Deze 5 Stappen

Het repareren van een achterwiellager is vergelijkbaar met het repareren van een voorwiellager.

Er is echter één verschil. Er is een kleinere naaf op het voorwiel die van beide kanten toegankelijk is.

De cassette op het achterwiel verbergt de asconus. De cassette moet worden verwijderd om toegang te krijgen tot deze asconus.

U kunt de as echter altijd vanaf een andere kant van het wiel aanpassen als u denkt dat u de kant met de cassette niet hoeft aan te passen.

Stappen 1 en 2 zijn basisstappen. Voor een grondiger onderhoud kunnen stappen 3 tot en met 5 nuttig zijn.

Je Hebt Gereedschap Nodig

  • Kegelsleutel (voor askegels). Controleer de lengte van de sleutel (in mm) zodat deze overeenkomt met uw kegelmaat.
  • Inbussleutel of verstelbare sleutel (voor borgmoeren). Deze tweede sleutel kan worden gebruikt om een component vast te houden terwijl u een andere aanpast of verwijdert. Dit is belangrijk omdat u hiermee conussen en schroeven nauwkeuriger kunt afstellen dan met uw handen.
  • Ontvetter (voor gebruik met kogellagers)
  • Lichte doek (voor het reinigen van kreukels)
  • Vet (voor het opnieuw smeren van uw naaf)
  • Gebruik tangen en schroevendraaiers om componenten te hanteren

1. Verwijder De Borgmoeren

De kegelsleutel wordt gebruikt om de asconus vast te houden. De andere sleutel wordt gebruikt om de borgmoer vast te houden.

Om de borgmoer los te draaien, draait u deze indien nodig tegen de klok in of met de klok mee. Je kunt hem dan met de hand losdraaien.

De borgmoer moet los genoeg zitten om aan te geven dat deze moet worden vastgedraaid. U moet de borgmoeren aan de andere kant afstellen als ze te strak zitten. U moet ervoor zorgen dat beide borgmoeren goed vastzitten.

Tip: Let op de volgorde van de schroeven en fittingen van uw fiets. Als u niet zeker weet of u het arrangement nog zult onthouden, helpt het om een foto te maken met de camera van uw mobiele telefoon.

2. Pas Uw Askegels Aan

De volgende stap is om te zien of uw askegels te ver weg zijn van de kogellagercup.

Om dit te controleren, moet u uw conus draaien met behulp van de conussleutel om hem dichter bij de kogellagers te brengen.

Om te voorkomen dat de as beweegt terwijl u de conus afstelt, moet u ervoor zorgen dat deze stilstaat voordat u begint. Dit kunt u doen door de as aan de andere kant van uw hand vast te houden.

U kunt ook een boormachine gebruiken om de as vast te houden en het wiel in een hormonale positie te laten rusten om het u gemakkelijker te maken.

Controleer na het afstellen van uw as of:

  • De as draait soepel. Als de as niet soepel draait, kan de kegel tegen de kogellagers drukken en te veel wrijving veroorzaken. Als dit gebeurt, maakt u de kegel los.
  • De as wiebelt tussen de wanden van het lager en vertoont enige speling. Als dit gebeurt, betekent dit dat u de conus moet aandraaien.

Herhaal het proces van aandraaien en losmaken. Nadat u uw kegel hebt afgesteld in de positie die de beste beweging mogelijk maakt zonder wiebelende assen, schroeft u de borgmoer weer op zijn plaats.

Tip: soms maakt het vastdraaien van die borgmoer de conus los, waardoor deze weer gaat wiebelen. Het is een goed idee om de asconus iets sterker vast te draaien, zodat er wat ruimte is voor bijstelling wanneer u de borgmoer weer vastdraait.

3. Verwijder De Naaf En Maak Deze Schoon

Soms kunt u het lager volledig verwijderen om te controleren of het in goede staat verkeert. Gebruik een lichte doek en een ontvetter om de lagers schoon te maken.

Controleer of alle componenten zoals cups, schijven en kogellagers intact blijven.

Mogelijk moet u beschadigde onderdelen vervangen of uw hub volledig vervangen, afhankelijk van het type dat u heeft.

Het is de moeite waard om de kogellagers minstens één keer per jaar te vervangen. Ze slijten snel.

U kunt magnetische kogellagers online kopen of bij een fietswinkel in de buurt. Check zeker welke maat nodig is voor de lagers van jouw fiets.

Tip: Gebruik een magneet of magneetschroef om ze gemakkelijk uit het naafhuis te halen.

Tip: Sommige lagers worden geleverd met kleine onderdelen zoals rubberen ringen en stofkappen. Gebruik een platte schroevendraaier om ze uit hun positie te wrikken om ze niet te beschadigen.

Kogellagers moeten minimaal één keer per jaar worden vervangen voor optimale prestaties

4. Vet De Onderdelen Zeker In

Nadat u alle onderdelen van de naaf hebt gescheiden en schoongemaakt, kunt u vet op verschillende onderdelen aanbrengen.

Voeg het vet toe aan de race om de naaf te smeren.

Plaats vervolgens de kogellagers erin. De kogellagers moeten een cirkel rond de rand van de race vormen. Vet in de naaf fungeert als smeermiddel voor de as.

Op de as moet een dunne laag vet worden aangebracht.

Dit voorkomt corrosie door slijtage doordat de as in contact komt met de lagers.

5. Plaats De Naafonderdelen Terug

Begin met de cassettekant en ga dan naar de andere kant.

Net als bij stap 2, moet u twee sleutels gebruiken om de naburige moeren of stukken stabiel te houden terwijl u een component aanpast. Het kost even tijd om de as weer af te stellen.

U moet ervoor zorgen dat de as soepel kan draaien, zodat het wiel vrij kan bewegen. Alle kleine onderdelen, zoals afstandhouders of moeren, moeten goed worden uitgelijnd.

Tip: stel de lagers af voor fietsen met een snelspanmechanisme om ervoor te zorgen dat de uitlijning niet te strak is. Omdat de snelspanner de as naar kogellagers samendrukt wanneer deze wordt vastgezet. Dus als je de as te strak afstelt, kan deze stijf worden.

Soorten Lagers

Beide soorten lagers kunnen over het algemeen goed presteren. Losse lagers kunnen eenvoudig met gereedschap worden afgesteld en zijn gemakkelijker te onderhouden.

Aan de andere kant kunnen cartridge-lagers gemakkelijk beschadigd raken en is een volledige vervanging van uw naaf vereist.

Wat Is Het Belangrijkste Verschil Tussen De Achter- En Voorwielen?

Achterwielen Hebben Een Vrijloop

Het achterwiel van een fiets is meestal even groot als het voorwiel, maar verschilt op andere punten.

Ten eerste is de achternaaf van het wiel anders dan de voornaaf. Hierdoor kan het echte wiel vrij ronddraaien, zodat de berijder niet altijd de pedalen hoeft te bewegen. De achterwielnaaf wordt ook wel de freehub genoemd.

Ten tweede heeft de achterste vrijloopnaaf een grotere cassette die de fietsketting op zijn plaats houdt. Om stabiliteit te bieden, hebben de achterwielcassettes meerdere tandwielen.

Een ander verschil zijn de kogellagers die ervoor zorgen dat de as soepel draait.

Soorten Freehubs

Er zijn veel soorten freehubs, zoals:

1. Shimano

2. Campagnolo

3. SRAM

Het is belangrijk om het mechanisme te begrijpen dat door elke freehub wordt gebruikt en of hun onderdelen kunnen worden gecombineerd. Hoewel sommige van deze freehubs vergelijkbare mechanismen gebruiken, kunnen de afmetingen van hun componenten variëren.

Waarom Blijven De Lagers Van Het Achterwiel Losraken?

Mechanische Actie

De onderdelen van het achteraslager slijten na verloop van tijd door langdurige mechanische handelingen. De as wordt meestal op zijn plaats gehouden tussen kogellagers met behulp van kegelschroeven en borgmoeren.

Deze componenten kunnen door trillingen en wrijving tussen de kogellagers en de as verkeerd uitgelijnd raken.

Dit is wanneer de as zijwaarts langs de as begint te bewegen.

Slecht Afgestelde Schroeven

Een veel voorkomend probleem met fietswielen zijn verkeerd uitgelijnde schroeven.

Deze gevallen kunnen erop duiden dat uw kogellagers goed werken, maar dat de moeren, afstandsstukken en conussen die de as op zijn plaats houden, mogelijk los zijn gaan zitten.

Voor het afstellen van schroeven zijn ten minste twee sleutels tegelijk nodig, die in tegengestelde richting bewegen. Soms worden de schroeven afgesteld met slechts één sleutel of met blote handen. Hierdoor worden sommige onderdelen mogelijk niet goed vastgedraaid.

Wanneer de fiets op de proef wordt gesteld, zal hij gebruikssporen vertonen.

Beschadigde Naaf Of As

Dit spreekt voor zich, maar het gebeurt wel.

Een gebroken as kan mogelijk niet stabiel blijven. Evenzo kunnen een kapotte naaf of versleten kogellagers een as niet op zijn plaats houden.

Deze situaties vereisen een volledige vervanging van uw as of lagers.

Diagnose Van Een Los Lager In Uw Achterwiel

Deze stappen zullen bevestigen dat het wiebelen van uw wiel waar is.

1. Controleer of uw wielmoeren aan de zijkanten van de naaf en snelspanner goed vast zitten.

2. U kunt uw fietsframe in de ene hand houden en uw achterwiel in de andere hand. Je moet ervoor zorgen dat je fiets stabiel staat.

3. Probeer je achterwiel heen en weer te bewegen langs de as van de naafas. U hoort ook een klikgeluid als uw achterwiel beweegt.

U merkt misschien dat uw wiel erg beweegt. Dit kan een teken zijn dat het lager los zit. Je moet aan de slag om het te repareren!

Conclusie

Losse kogellagers zijn een veelvoorkomend probleem bij oudere fietsen die veel actie hebben gezien. Het is normaal dat u de lagers wilt vervangen, maar dit kan kostbaar zijn. Dit probleem kan worden opgelost met wat sleutelen.

Sinds zijn jeugd rijdt Martin op allerlei soorten fietsen op verschillende paden. Hij fietste ooit door Frankrijk en viel ooit met een hybride in een kanaal. Op onze website schrijft hij over alles wat met fietsen te maken heeft. Je kunt meer over hem te weten komen op bicycle2work.com/about-martin-williams/