Voor het geval je de inside scoop nog niet hebt gekregen, Surly heeft een andere klassieker stopgezet. Met droefheid nemen we afscheid van de ECR. Lees verder voor onze mening over deze beslissing en hoe de ECR de kloof overbrugde tussen bikepacking en langeafstandstochten. Bekijk onze video “Is 29+ dood?”

Surly creëerde de bizarre en prachtige Krampus in 2012. Surly bracht in 2012 de geweldige Krampus uit, samen met de eerste 29×8 cm banden. Dit fiets- en bandenplatform kreeg veel aandacht in de bikepacking-scene – die toen nog in de kinderschoenen stond – en het leek alsof veel mensen tegelijkertijd dezelfde gedachte hadden: dit zou perfect zijn voor bikepacking. De realiteit is dat 29+ banden een nieuwe wereld van mogelijkheden openen door een deel van de extra tractie, drijfvermogen en kussen te bieden waar dikke fietsen bekend om stonden, maar met nog meer roll-over. Bovendien zijn ze lichter en sneller. Dit sprak zowel backcountry-bikers als vuiltoeristen aan.

Voortbouwend op de 29+ koorts, werkte Surly achter de schermen in het geheim aan andere plannen. En terwijl de geruchten begonnen te wervelen, verwachtten veel mensen de release van een Bikepacking Krampus, met rackmounts en andere voorzieningen. Het heette ECR toen het voor het eerst werd aangekondigd in juli 2013. Op typische Surly-manier was er geen officiële verklaring van het acroniem, dus het liet ons gissen met termen als Exit Cities Rapidly , Epic Camp Rig en Expedition Centric Rambler , allemaal van die redelijk nauwkeurige weergaven waren van waartoe deze fiets in staat was.

De ECR was uiteindelijk een compleet nieuw beest van de Krampus. Het had alle opties en mounts die je maar kunt wensen. Het had ook een unieke geometrie die is ontworpen voor toeren op onverharde wegen. Het had een kortere trapas, een kortere bovenbuis en een kortere vork waardoor de rijder meer binnenboord was, waardoor het ideaal was voor onverharde wegen.

De ECR is een van de meer dan een half dozijn Surly-fietsen die in mijn stal hebben gestaan, en het is verreweg de meest speciale. Het was een heerlijke fiets, maar dat komt vooral door nostalgie. Ik heb op 4 december 2013 een van de (zo niet de) eerste ECR-frames in ontvangst genomen, twee en een halve dag voordat ik aan een enorme reis van zes maanden begon van Kaapstad, Zuid-Afrika, naar Tanzania en door Marokko en Zuid-Spanje. Het is grappig om terug te denken aan mijn gedachten en plannen in de aanloop naar die reis. Eén, 29er-banden en -wielen waren een grote zorg voor mij toen ik op 29er-fietsen naar Afrika ging reizen. Op dat moment zwoer de relatief ludieke internetosfeer van fietstourers dat 66 cm-banden de enige veilige optie waren voor internationale tochten (vooral in Afrika). Nu ik erover nadenk, het was ook niet ongebruikelijk dat schijfremmen door die scène werden gemeden. Ik ben sindsdien de vervangende 74 cm-banden en de band vergeten. Het was echter zenuwslopend om uit te rollen op 29×8 cm rubber. Maar nu realiseer ik me dat mijn angsten dwaas waren.

Je moet echter veel van dat soort dingen doornemen voor een grote tour. Nu denk ik dat het een van de beste fietsgerelateerde beslissingen was die ik heb genomen. Ze waren niet alleen een gespreksaanzet, maar ze maakten het ook mogelijk voor iemand om je op de weg te stoppen. De banden waren ook zeer betrouwbaar. Als aandenken heb ik een riem gemaakt van een van de Knards.

Daarna zag deze ECR nog een aantal expedities, waaronder nog een grote reis naar Afrika door Oeganda en Rwanda. Hij was uitgerust met Velocity Blunt-wielen en een Rohloff-naaf. Tijdens die reis werden de Knards vervangen door een paar tubeless Maxxis Chronicles, het gehackte achterrek werd vervangen door een andere truc voor het monteren van een fles en mijn doe-het-zelf zadeltas met lange klep werd naar voren verplaatst. Ik heb ook geüpgraded naar een Porcelain Rocket Orbiter roll-top frametas nadat de rits brak op de DIY-frametas.

In de jaren daarna groeide 29+. Er waren veel opties voor banden, waaronder enkele die geweldig waren voor onverharde tochten, bikepacking en trailrijden. ECR en Krampus waren ook groot in de fietsindustrie. 29+ leiden tot 27.5+ en uiteindelijk tot breed pad, of 29 x 7cm. Er waren ook tientallen 29+ specifieke fietsen die uitkwamen, waarvan er vele nog steeds behoorlijk succesvol zijn, zoals de Why Cycles Wayward, Trek 1120, Jones Plus en Tumbleweed Prospector.

Meer informatie over 29+ en ECR