Mountainbike Met Enkele Versnelling? Voors En Tegens Van Deze Aandrijflijn

Heb je er ooit aan gedacht om terug te gaan naar de basis in een wereld vol complexe aandrijflijnen voor fietsen? Door de jaren heen heb ik meerdere mountainbikes geprobeerd met verschillende versnellingen. Wat zijn de voor- en nadelen van mountainbikes met één versnelling?

Fietsen met één versnelling bieden meer voordelen dan alleen kostenbesparing. Ze verbeteren de controle over de weg, weerstand en spierkracht. Ze kunnen ook het klimmen bemoeilijken, uw algehele snelheid verlagen en meer fietsreparaties veroorzaken.

In dit artikel ga ik alle voor- en nadelen van het rijden op een mountainbike met één versnelling doornemen. Dit geeft je een volledig overzicht van alles wat je moet weten en helpt je te beslissen of een mountainbike met één versnelling geschikt voor je is.

Wat Is Een Single Gear Mountainbike?

Een mountainbike met een enkele overbrengingsverhouding staat bekend als een mountainbike met één versnelling.

Deze fietsen hebben geen derailleurversnellingen, naafversnellingen of andere manieren om de overbrengingsverhouding te wijzigen.

Een mountainbike met één versnelling is meestal goedkoper, lichter en gemakkelijker te onderhouden dan een fiets met meerdere versnellingen. Er zijn maar weinig onderdelen van de fiets die onderhoud nodig hebben zonder derailleurs of andere versnellingssystemen, waardoor dit type fiets geschikt is voor woon-werkverkeer in alle weersomstandigheden.

Mountainbikes Met één Versnelling: De Pluspunten

Hier zijn een paar voordelen van mountainbikes met één versnelling die u kunnen overtuigen om er een te kopen.

Mountainbikes Met één Versnelling Kosten Minder

Waarom niet beginnen met de meest voor de hand liggende?

Mountainbikes met één versnelling en enkele versnelling zijn voordeliger en daardoor toegankelijker.

Als je echt alles uit de kast wilt halen, kun je natuurlijk een op maat gemaakte mountainbike met enkele versnelling van koolstofvezel bouwen, maar een van de beste dingen van deze fietsen is dat ze goedkoper zijn in vergelijking met hun tegenhangers met versnellingen.

Mountainbikes met één versnelling zijn eenvoudiger en betaalbaarder om nieuw te kopen.

Mountainbikes met één versnelling, uitstekende frames en solide geveerde vorken zijn goedkoper te koop dan een fiets met versnellingen en dezelfde onderdelen.

Er Is Minder Onderhoud Nodig

Met een mountainbike met één versnelling hoef je minder te onderhouden en minder onderdelen betekent minder geld dat wordt uitgegeven.

Als je stijf gaat, is het enige onderhoud dat je hoeft te doen, de banden op te blazen en de ketting te smeren.

Fietsen met één versnelling zijn gemakkelijker te onderhouden, omdat er minder onderdelen zijn die moeten worden schoongemaakt, gesmeerd of vervangen.

Bovendien zijn de componenten op fietsen met één versnelling veel goedkoper dan die op fietsen met meerdere snelheden. Zo kost het vervangen van het tandwiel van het achterwiel slechts een fractie van wat het zou kosten om een beschadigde cassette te vervangen.

U gebruikt ook minder verbruiksartikelen en besteedt minder tijd aan elke onderhoudstaak. U zult vrijwel zeker veel meer vet gebruiken om de derailleur en cassette te smeren dan in een enkele versnelling.

Er zijn veel dingen om over na te denken als het gaat om het kopen van een fiets met één versnelling.

Geef Uw Conditie En Kracht Een Boost

Hoewel ik niet van sporten hou, vind ik het leuk om te fietsen.

We weten allemaal dat fietsen goed is voor je gezondheid, maar fietsen met versnellingen kan je in sommige opzichten lui maken: je kunt veel zitten en een slag met een laag koppel en een hoge cadans draaien.

Vind je je benen sterk? Je kunt pas aanspraak maken op stalen benen als je de steilste, hoogste beklimmingen op een fiets met één versnelling kunt trappen.

Beklimmingen met één snelheid voegen een nieuw niveau toe aan lokale beklimmingen.

Hoe steiler het wordt, hoe moeilijker het wordt, en je alternatieven zijn om zo hard mogelijk op de pedalen te stampen of op te geven, af te stappen en te duwen.

Een single-speed mountainbike met een enkele versnelling kan de eisen van het dagelijks rijden niet aan. Om de fiets aan de gang te houden, moet je opstaan en een hoog koppel uitdelen; je moet hard aan de tralies trekken en je lichaam voortbewegen. Dit heeft andere gezondheidsvoordelen dan fietsen met versnellingen.

Je zult gemakkelijker heuvels kunnen beklimmen op je normale versnellingsfiets als je jezelf hard pusht.

Mountainbikes met enkele versnelling zijn ideaal voor eenvoud en minimalisme

Mountainbiken Is Efficiënter

Je zult harder moeten werken om op snelheid te komen als je vertraagt. Als accelereren moeilijker is, leer je je momentum vast te houden.

Met mountainbikes met één versnelling kun je sneller door bochten en obstakels rijden dan met andere fietsen. Als gevolg hiervan wordt uw rijden soepeler en efficiënter.

Mountainbikes met één versnelling zijn geweldig om burn-out te voorkomen.

Ben je bekend met dezelfde routes?

Voor een verfrissende uitdaging en motivatie, probeer deze routes op een mountainbike met één versnelling. En ik wed dat je dingen zult leren over die paden die je op een fiets met versnellingen niet zou hebben waargenomen.

Mountainbikes met één versnelling zijn ook uitdagender om te rijden. Dit maakt ze leuker voor de korte ritten die je erin kunt persen.

Ze Zijn Lichter

Omdat een fiets met één versnelling geen cassette, derailleurs, kabels of shifters heeft, zal hij lichter zijn dan een fiets met versnellingen. Een lichtere fiets lijkt misschien zinloos als je toch gaat spinnen, maar hij accelereert sneller uit bochten.

Het gewicht van een standaard single-speed fiets is ongeveer 9 kg. Single-speed fietsen wegen minder dan andere fietsen, omdat ze minder onderdelen hebben.

Fietsen met één versnelling zijn ook gemakkelijker te repareren vanwege hun eenvoud. Deze fietsen kunnen zo licht zijn als 6 kg, afhankelijk van hun maat en het materiaal.

Ze Zijn Veelzijdig

Fietsen met één versnelling zijn minder flexibel in termen van snelheidsvariatie dan fietsen met meerdere versnellingen. Met de eerste kun je daarentegen dingen doen die moeilijk te bereiken zijn met een fiets met meerdere versnellingen.

Single-speed fietsen hebben bijvoorbeeld een enkele versnelling die ideaal is voor training. Je kunt er een gebruiken om grote afstanden af te leggen of bergopwaarts te gaan als je extra beenkracht wilt krijgen.

Fietsen met één versnelling hebben ook een vrijloopsysteem waarmee u kunt kusten of cruisen.

Als u voldoende snelheid aanhoudt, zal de fiets nog steeds bewegen, zelfs als u stopt met trappen. Deze functie is handig als u bergafwaarts gaat. U kunt de zwaartekracht gebruiken om uw fiets te versnellen zonder uw voeten te gebruiken.

Door het ontbreken van een remsysteem kan het voorwiel 360 graden worden gedraaid. Deze fietsen zijn ook mobieler, waardoor je snellere en preciezere bewegingen kunt maken.

Een Andere Manier Om Te Remmen

Een fixed gear fiets heeft één voordeel: de mogelijkheid om te remmen met de pedalen.

Dus als je benen sterk genoeg zijn, heb je geen remsysteem nodig. Dit betekent ook dat u in de toekomst geen extra geld hoeft uit te geven aan remreparaties.

De ketting en tandwielen kunnen echter beschadigd raken als u met de pedalen remt.

Als je van plan bent om met je single-speed fiets in de stad te rijden, is het ook een goed idee om een tweede remsysteem toe te voegen. Om te voorkomen dat een persoon of voertuig u in de weg staat, moet u meer vermogen hebben.

Minimalisme

En waarschijnlijk het belangrijkste voordeel is dat een fiets met één versnelling eenvoudig is.

U hoeft zich geen zorgen te maken over trappen en remmen, want er zijn geen versnellingen om te indexeren of kabelspanning om aan te passen. U kunt versnellen door uw trapsnelheid te verhogen.

Het is ook minder duur vanwege de eenvoud.

De fiets heeft in het begin minder onderdelen nodig en als hij eenmaal rijdt, is hij ongelooflijk betrouwbaar.

Rijden op een fiets met één versnelling, vooral in de winter, betekent geen versnellingen om schoon te maken, geen derailleurs die kapot gaan en aanzienlijk goedkopere onderdelen die door gruis moeten worden weggeslepen.

Opscheppen

Dit kan op elke fiets, maar het is niet zo eenvoudig als je vrienden de berg op verslaan zonder extra versnellingen. Als jij het type bent dat opschept over je lichaamsbouw, dan is dit je kans om te schitteren.

Je conditie is misschien iets waar je over kunt opscheppen tegen je vrienden of familie. Het creëert een competitieve geest en moedigt je aan om je gezondheid te verbeteren.

Mountainbikes Met één Versnelling: De Nadelen

Het spreekt voor zich dat we jullie op de hoogte moeten brengen van de nadelen van de single gear mountainbike.

Pijnlijke Spieren

Pijnlijke spieren en de kans op knieblessures zijn het gevolg van het bergopwaarts trappen van de pedalen in een te hoge versnelling.

Lagere Snelheid

Als je op de weg of op gladder terrein komt, kan het zijn dat je doordraait en niet sneller kunt gaan. Dit is de meest voor de hand liggende fout bij fietsen met één versnelling. Je zult kunnen leren hoe je efficiënter kunt trappen om het te overwinnen.

Als je je snelheid echter niet verbetert, is het mogelijk om je teamgenoten te irriteren door hun handen op de gladde, snelle stukken te houden en ze vervolgens op de heuvels voorbij te roken.

Het Is Moeilijker Om Heuvels Te Beklimmen Op Een Fiets Met één Versnelling

De overbrengingsverhouding van een fiets met één versnelling is hoger dan de laagste versnelling van een fiets met versnelling. Dit maakt het moeilijker om hellingen met één snelheid te beklimmen.

Om de heuvel op te gaan, moet je harder op de pedalen trappen. Soms heb je geen energie meer en moet je op de fiets trappen.

Bij het beklimmen van steile hellingen kun je niet altijd genoeg inspanning leveren om de pedalen te laten draaien. Als gevolg hiervan worden fietsen met één versnelling niet aanbevolen voor het rijden in bergachtig terrein. Je zult uiteindelijk meer lopen en minder rijden.

Om het gemakkelijker te maken om in één tempo te klimmen, kunt u een paar strategieën gebruiken. Probeer vaart te krijgen terwijl je dichter bij de top van een heuvel klimt.

Dit momentum kan je misschien helpen om halverwege de helling te komen. Trap terwijl u de helling beklimt. Hierdoor kun je de cranks draaien met alleen je lichaamsgewicht. Het kan ook helpen om de fiets heen en weer te leunen terwijl je trapt.

Als Je Een Fiets Met één Versnelling Hebt, Moet Je Het Kettingblad En Het Achtertandwiel Vaker Repareren

Deze onderdelen slijten sneller dan fietsen met één versnelling omdat ze constant in gebruik zijn. Omdat er maar één van elk onderdeel is, rolt de ketting elke keer over hetzelfde tandwiel en kettingblad. Door slijtage van de ketting slijten de tanden na verloop van tijd.

Kettingbladen en tandwielen slijten minder snel op een versnellingsfiets omdat ze verdeeld zijn over veel versnellingen.

Een fiets met versnellingen kan bijvoorbeeld drie kettingbladen en tien versnellingen hebben. Deze fiets heeft 13 tandwielen in plaats van de standaard 2. Het duurt een hele tijd om ze alle dertien uit te putten.

Conclusie

Er zijn tal van voordelen aan het rijden op een fiets met één versnelling. U kunt in vorm blijven en uw spieren versterken terwijl u uw weerstand verhoogt.

Als je bergafwaarts rijdt, zijn ze perfect om hoge snelheden te bereiken. Ze laten je ook stoppen met trappen als je moe bent, waardoor het risico op knieblessures wordt verkleind.

Zoals je kunt zien, heb je geen fiets met veel toeters en bellen nodig om een geweldige rijervaring te hebben.

Het is onwaarschijnlijk dat je sneller bent dan je vrienden die fietsen met één versnelling, vooral op steile of lastige paden.

Als je het een paar maanden volhoudt, kunnen diezelfde vrienden op de versnellingsfietsen de overstap maken naar een mountainbike met één versnelling.

Sinds zijn jeugd rijdt Martin op allerlei soorten fietsen op verschillende paden. Hij fietste ooit door Frankrijk en viel ooit met een hybride in een kanaal. Hij schrijft op onze site over alles wat met fietsen te maken heeft. Je kunt meer over hem te weten komen op bicycle2work.com/about-martin-williams/