Slipt Je Fietsketting? 10 Redenen + Oplossingen

Het slippen van fietskettingen is een veel voorkomend probleem waar alle motorrijders van tijd tot tijd mee te maken hebben. Dit gebeurt wanneer uw fietsketting tussen versnellingen slipt, in plaats daarvan twee keer schakelt of weigert te schakelen wanneer u van versnelling verandert.

Het slippen van de ketting na het aanbrengen van nieuwe fietskettingen is niet iets ongewoons.

Gelukkig kunt u dit probleem zelf oplossen zonder de hulp van een monteur of professional. De oplossing kan het aanpassen van de spanning in schakelkabels, het vervangen van versleten onderdelen of het reinigen van de aandrijflijncomponenten zijn.

Om te voorkomen dat u uw tijd en geld verspilt, is het echter belangrijk om het probleem te identificeren.

Dit artikel bespreekt de 10 belangrijkste redenen waarom nieuwe fietskettingen kunnen slippen en wat u kunt doen om ze te repareren.

10 Redenen Waarom Uw Fietsketting Zou Kunnen Slippen + Reparaties

Als je wilt weten waarom je nieuwe fietsketting slipt en deze wilt repareren, dan is dit artikel een handige gids voor je. Laten we eens kijken naar enkele redenen waarom uw fietsketting slipt.

1. Kabelspanning Aanpassen

Meestal zijn losse kabels verantwoordelijk voor het slippen van een fietsketting.

De schakelkabels zijn erg rekbaar tijdens de eerste paar ritten. Je ketting slipt tussen versnellingen als de kabels te lang worden.

Het aanpassen van de spanning voor deze uitgerekte kabels is echter geen raketwetenschap en kan heel gemakkelijk worden gedaan.

Volgens de fietsenbouwer en deskundige monteur Abby Hippler,

Volg deze stappen om de spanning snel aan te passen:

  • Zet je fiets in de parkeerstand. Trap vervolgens handmatig om uw ketting op het kleinste tandwiel op de achterste cassette te zetten. Druk op de shifter om te controleren. Er moet spanning worden toegevoegd als de ketting geen versnelling hoger gaat.
  • Om de stelschroef naar rechts te draaien, draait u deze. Dit kleine stukje zit aan de achterkant van je derailleur.
  • Druk nogmaals op de shifter om te controleren of de ketting omhoog beweegt vanaf het kleinste tandwiel. Als het probleem zich blijft voordoen en de ketting niet omhoog beweegt, herhaalt u het hele proces. Blijf de afsteller draaien totdat de juiste positie en beweging is gevonden. De fietsketting zal dan verschuiven zoals het hoort.
  • Je kunt hetzelfde doen met de voorderailleur. Maar u moet de stelschroef voor de voorderailleur in de tegenovergestelde richting draaien (naar u toe draaien).

2. Afstelling Achterderailleur

De meeste moderne fietsen hebben achterderailleurhangers gemaakt van fragiele materialen.

Als u een enorme hobbel of pedaal onder druk ervaart, is de kans groot dat uw achterderailleurhanger verbogen of niet goed uitgelijnd is.

Een verbogen achterderailleur of een verkeerd uitgelijnde achterderailleur kan spanningsproblemen in schakelkabels veroorzaken. Dit kan leiden tot het slippen van de ketting.

Als u merkt dat de derailleurhanger scheef staat, kunt u deze recht buigen.

Er zijn enkele betaalbare tools die hiervoor kunnen worden gebruikt. Zorg ervoor dat u bekend bent met de tools voordat u solliciteert.

Breng anders de hanger naar uw plaatselijke fietsenwinkel voor onderhoud.

U kunt de uitlijning van uw achterderailleur controleren door het achterwiel zorgvuldig te inspecteren. U moet goed observeren om te beslissen of de uitlijning correct is of niet.

Een moer verbindt de schakelkabel ermee, om de derailleur uit te lijnen, draai deze met de klok mee en tegen de klok in om de poelie op en neer te bewegen. Blijf deze moer aanpassen totdat de poelie correct is uitgelijnd.

U kunt overwegen een nieuwe achterderailleur aan te schaffen als aanpassingen en buigen het uitlijnprobleem niet oplossen.

3. Positionering Van De Voorderailleur

De reden dat je schakelketting niet goed werkt kan ook een slecht geplaatste voorderailleur zijn.

Veel mensen geven er de voorkeur aan dit professioneel te laten doen en de ingewikkelde en verwarrende aanpassingen door een professionele monteur te laten doen. De volgende technieken kunnen worden gebruikt om te controleren of de voorderailleur correct op het frame van uw fiets is geplaatst:

Beperkende schroefinstelling en de verkeerde hoogte van de derailleur zijn de meest voorkomende problemen met de positie van de voorderailleur.

Plaats de derailleurarm boven de buitenste ringen. De afstand tussen de buitenste kooi van de derailleur en het kettingblad moet zo klein mogelijk zijn zonder contact te maken (ongeveer 2 mm). Experts raden aan om een dunne cent als maatstaf te gebruiken.

Om de voorderailleur te herpositioneren, moet u de bevestigingsbout losdraaien. Deze bout houdt de derailleur op het frame en bevindt zich aan de andere kant van de zitbuis.

Mogelijk moet u ook de derailleurkabel losmaken om hem vrij te kunnen verplaatsen.

Zodra de derailleur vrij is, plaatst u deze op de juiste afstand van het buitenste kettingblad.

4. Versleten Tandwielen

Gebroken tandwielen kunnen er ook voor zorgen dat je nieuwe fiets wegglijdt, ongeacht hoe goed hij is onderhouden.

Chris McKenney, SRAM

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de tandwielen van het kettingblad niet beschadigd raken. Oude of beschadigde tandwielen kunnen uw pas geïnstalleerde ketting snel ruïneren.

Het is normaal om een paar versleten tanden te hebben, maar vervang de cassette direct als u meer merkt.

Het verwisselen van het kettingblad is een eenvoudige klus en duurt minuten.

Het kan echter zijn dat u een aantal gespecialiseerde gereedschappen nodig heeft: een cassettegereedschap en een kettingzweep. Vergeet niet om de juiste standaard te kopen voor het type kettingblad dat u moet installeren. Raadpleeg uw gebruikershandleiding.

5. Tandwielen Reinigen

Vuile tandwielen van het kettingblad veroorzaken niet alleen traag schakelen tussen versnellingen, maar leiden ook tot voortijdige slijtage van de ketting en het kettingblad.

Voordat u een nieuwe fietsketting monteert, is het belangrijk om de tandwielen te inspecteren op tekenen van vet en vuil.

Bovendien zou het jammer zijn als je een kettingblad weggooit terwijl je het probleem had kunnen oplossen door een paar minuten te sparen om het schoon te maken.

Om al het vuil op het kettingblad te verwijderen, heb je alleen een ontvetter en een oude tandenborstel nodig.

Plaats de cassette van het wiel en plaats deze in een kom met ontvetter zodat deze volledig onder water staat. Laat het enkele minuten staan. Nadat het volledig is doorweekt, gebruikt u een tandenborstel om de tandwielen te schrobben totdat ze schoon zijn. Voordat u het terugplaatst, moet u het opnieuw oliën.

Regelmatig schoonmaken met een vloerkleed of pijpenragers kan je zo nu en dan van dit werk behoeden.

6. Verwissel Kabels

Schone en sleepvrije schakelkabels zijn een must voor de mechanische aandrijflijn van fietsen.

Versleten of gecorrodeerde versnellingskabels kunnen ervoor zorgen dat uw fiets gaat slippen, waardoor u niet meer kunt schakelen.

Het regelmatig verwisselen en vervangen van versnellingskabels is essentieel voor een normale en soepele werking van de fiets. Bij het verwisselen van de kabels is het aan te raden om ook de behuizing te vervangen.

U moet uw fiets in een kleine versnelling schakelen en vervolgens de afsteller helemaal naar binnen draaien. U kunt de kabel verwijderen door de klem bij de derailleur los te draaien.

Zoek op dezelfde manier het kabelingangspunt op de shifter en verwijder de kabel van de fiets.

Meet de lengte van de te installeren kabels. U kunt de oude kabels gebruiken om het idee te krijgen.

Het is altijd een goed idee om wat extra centimeters over te laten bij het doorknippen van de kabel.

Steek vervolgens de kabel in de shifter en sluit deze.

De kabel moet naar de derailleur worden geleid volgens de beoogde positie.

Trek de kabel strak en bevestig de klem op de derailleur.

Haal de extra kabel eruit en bevestig er een uiteinde aan. Het enige wat je nog hoeft te doen is de derailleur afstellen, en je bent klaar.

7. U Kunt Overwegen Te Investeren In Een Nieuwe Shifter

Slechte kwaliteit of oude shifters kunnen een andere factor zijn waardoor de versnellingskabels spanning verliezen en de ketting tussen versnellingen overslaat.

Als je op hobbelige wegen hebt gepeddeld, kunnen de shifters lichte schade hebben opgelopen. Kapotte shifters kunnen leiden tot onbedoeld schakelen en de ketting doen slippen.

8. Controleer Of De Nieuwe Ketting Compatibel Is

Als u bent vergeten de instructies van de fabrikant te controleren voordat u de nieuwe ketting monteert, bestaat de kans dat de ketting niet compatibel is met andere onderdelen van de aandrijflijn.

U kunt meerdere problemen ervaren, zoals defecte versnellingen of slippen van de ketting.

Daarom is het noodzakelijk om de compatibiliteitsrichtlijnen met betrekking tot de nieuwe en oude componenten te controleren voordat u een fiets koopt.

9. De Lengte Van De Ketting

De lengte van de ketting is een andere factor die de prestaties en werking van tandwielen kan beïnvloeden.

Een te lange ketting kan slippen en wegvallen tussen versnellingen veroorzaken. Een te korte ketting kan spanning op de achterderailleur of aandrijflijn veroorzaken en zelfs schade veroorzaken.

Wanneer u een nieuwe fietsketting koopt, wordt deze doorgaans geleverd met 116 schakels, wat voor de meeste fietsen te lang kan zijn.

Om de ketting korter te maken, moet je een paar schakels verwijderen.

De eenvoudigste manier om de juiste lengte van uw nieuwe fietsketting te meten, is door deze naast de oudere ketting te houden en deze in te korten tot de lengte van de oudere ketting.

Opmerking: Na verloop van tijd rekken fietskettingen uit terwijl u ze gebruikt.

Houd er dus rekening mee dat de oudere ketting iets langer moet zijn om al het uitrekken in de loop van de tijd te compenseren.

groot, groot is een andere methode die kan worden gebruikt om de lengte van uw nieuwe ketting te bepalen.

Leg de ketting om het grootste kettingblad voor en om het grootste tandwiel achter (zonder door de achterderailleur te halen).

Zorg ervoor dat de derailleur niet te ver weg is. Dat is alles, en u krijgt de juiste lengte voor uw nieuwe ketting.

10. Gebruik Niet Te Veel Glijmiddel

Te veel smeermiddel zorgt ervoor dat de ketting en de tandwieltanden het contact verliezen, waardoor de ketting vaak slipt. Dit maakt het moeilijk voor de grip van de ketting om de tandwielen of kettingbladen goed vast te houden.

Overmatig oliën kan er ook voor zorgen dat de kettingbladen te veel vuil en stof absorberen, waardoor de levensduur wordt verkort.

U moet de ketting of de gehele aandrijflijn niet te vaak smeren. Gebruik bij het opnieuw smeren een kleine hoeveelheid vet.

Samenvatten

Hier is wat u moet doen om het probleem te achterhalen waardoor uw nieuw geïnstalleerde fietsketting slipt:

  1. De spanning van de kabel moet worden aangepast
  2. Lijn de achterderailleur correct uit
  3. Plaats en lijn de voorderailleur correct uit
  4. Kettingbladen die versleten zijn, moeten worden vervangen
  5. Tandwielen goed schoonmaken
  6. Vervang uw oude versnellingskabels
  7. Vervang de kapotte shifters
  8. Controleer de compatibiliteit van de ketting
  9. Controleer de lengte en staat van de ketting
  10. Gebruik niet te veel glijmiddel

Conclusie

In het begin kunt u zich uitgeput voelen, zelfs bij de gedachte het probleem zelf op te sporen en op te lossen. Maar meestal is de boosdoener achter uw nieuwe fietsketting die versnellingen overslaat of meer dan eens schakelt niet zo ingewikkeld.

Nadat u elk onderdeel afzonderlijk hebt gecontroleerd, kunt u snel de oorzaak achterhalen.

Met behulp van eenvoudige methoden en technieken die in het artikel worden genoemd, is het helemaal niet moeilijk om het probleem op te lossen.

Ik adviseer om in ieder geval de spanning in de versnellingskabel en derailleur aan te passen alvorens onderdelen te vervangen.

Martin verscheurt al sinds zijn jeugd allerlei paden op verschillende fietsen. Hij fietste ooit door Frankrijk en viel ooit met een hybride in een kanaal. Hij schrijft op onze site over alles wat met fietsen te maken heeft. Je kunt meer over hem te weten komen op bicycle2work.com/about-martin-williams/