Elektrische fietsen zullen net als elektrische auto’s een normaal verschijnsel blijven op wegen en snelwegen. Wereldwijd was de markt voor elektrische fietsen (ook wel e-bikes genoemd) miljarden waard. In 2025 zal dat aantal oplopen tot miljard.

Prijzen voor e-bikes variëren afhankelijk van de functies die u kiest. E-bikes zijn een investering die de moeite waard is. Met een beetje kennis en lef kun je je fiets jarenlang onderhouden. Een goede reiniging is de eerste stap.

Je vraagt je misschien af: hoe maak ik mijn elektrische fiets schoon? Voor het beste resultaat heb je een set fietsborstels, schone handdoeken, een emmer, een tuinslang met sproeikop en een paar andere huishoudelijke artikelen nodig. Je hebt ook reinigings- en smeermiddelen nodig, waaronder een mild reinigingsmiddel, ontvetter en smeermiddel voor fietskettingen. Het schoonmaken van je e-bike duurt ongeveer een half uur.

Voordat we aan de slag gaan met deze stapsgewijze handleiding voor het schoonmaken van je e-bike, is het belangrijk om bekend te raken met de verschillende onderdelen en componenten van je elektrische fiets die je gaat schoonmaken. Zoals u zult zien, vereisen bepaalde onderdelen meer aandacht en zorg dan andere.

Wat Zijn De Belangrijkste Onderdelen Van Een Elektrische Fiets?

Het is belangrijk dat je de onderdelen van je elektrische fiets begrijpt voordat je begint met schoonmaken.

Dit zijn de belangrijkste onderdelen van alle elektrische fietsen. We gaan van voor naar achter.

Deze onderdelen zijn ook te vinden op niet-aangedreven fietsen. We zullen naar deze onderdelen verwijzen wanneer we dieper ingaan op het schoonmaken van je e-bike.

Voorkant Van Het E-bikewiel En De Vorken

De band en het voorwiel zijn bevestigd tussen de vorken op het balhoofd van de ebike. Dit is het deel van de headset dat aan het frame onder de headset wordt bevestigd.

De headset van de headset heeft een paar voorremmen die aan de bovenkant van uw vorken worden bevestigd. In vorken voor elektrische mountainbikes zijn schokdempers ingebouwd om over ruig terrein te rijden.

Stuur

Het stuur is aan de bovenkant van het balhoofd gemonteerd. Alle handbediende functies van de elektrische fiets bevinden zich op het stuur, inclusief de voor- en achterremhendels, de versnellingshendels en de aan/uit-schakelaar.

Bij e-bikes met volgas is de gashendel geïntegreerd in een van hun handgrepen. Er kan ook een ebike-display op het stuur worden gemonteerd.

Kader

Aan het frame worden alle onderdelen en componenten van een e-bike bevestigd. Het bestaat meestal uit lichtgewicht, sterke metalen buizen die aan elkaar zijn gelast. De structurele sterkte van de elektrische fiets komt van het frame.

Accu

De accu van de e-bike levert de elektriciteit die de motor aandrijft. Hij wordt op het frame gemonteerd en is bij veel fietsen zo goed geïntegreerd in het framedesign dat hij nauwelijks opvalt.

Veel elektrische fietsaccu’s bestaan uit meerdere lithium-ioncellen die aan elkaar zijn gekoppeld in één behuizing. Dit zorgt voor makkelijker opladen.

Zadel En Zadelpen

Het zadel is bevestigd aan de bovenkant van de zadelpen, die in een binder op het ebike-frame glijdt. Om tegemoet te komen aan verschillende maten ruiters, kan de hoogte van het zadel worden aangepast.

Aandrijflijn

De aandrijflijn van een fiets is het hart, zelfs een e-bike. Het bestaat uit verschillende hoofdcomponenten en is wat voorwaartse beweging mogelijk maakt.

Speciale zorg en aandacht moet worden besteed aan de aandrijflijn tijdens het schoonmaken en het grootste deel van uw tijd zal worden besteed aan het ontvetten en smeren van de verschillende onderdelen van de aandrijflijn.

Ketting

Een ketting is een set metalen schakels die met elkaar zijn verbonden om een gesloten lus te creëren. De ketting zorgt ervoor dat de energie die wordt gegenereerd door de cranks of motoren van de ebike naar de tandwielen op het achterwiel gaat. Dit stuwt op zijn beurt de elektrische fiets voort.

ketting ring

De grote schijf die de cranks vasthoudt, wordt het kettingblad genoemd. Het kettingblad is gemaakt van tanden die rond de omtrek lopen. Hierdoor kunnen de schakels van de fietsketting worden uitgelijnd en in elkaar grijpen.

Wanneer er op de cranks wordt getrapt of wanneer de motor aangrijpt, draait het kettingblad met de klok mee. E-bikes met meerdere snelheden hebben soms meer dan één kettingblad van verschillende grootte.

tandwielen

Tandwielen lijken veel op kleinere versies van het kettingblad omdat ze ook schijfvormig zijn met tanden rondom hun omtrek.

Het aantal tandwielen is gerelateerd aan de snelheid van de ebike. Hoe groter het tandwiel, het kost minder energie om de fiets vooruit te stuwen, maar vice versa. De naaf bevindt zich op het achterwiel.

Cassette

Gezamenlijk worden alle tandwielen de cassette genoemd. Het zijn eigenlijk tandwielen met verschillende maten. De tandwielen worden geplaatst met het grootste tandwiel het dichtst bij de achterwielnaaf en het kleinste tandwiel het verst daarvandaan.

Derailleur

Derailleur zorgt ervoor dat de fietsketting tussen tandwielen kan bewegen, waardoor de hoeveelheid energie die nodig is om de ebike voort te stuwen, varieert.

De derailleur wordt onder de cassette gemonteerd en bestaat uit twee kleine tandwielen die jockeywielen worden genoemd. Bij elektrische fietsen met meerdere kettingbladen is ook een voorderailleur vereist. Hiermee kunt u tussen hen schakelen.

Motor

De motor drijft de elektrische fiets aan, zowel in de trapondersteuningsmodus als in de volgasmodus. E-bike motoren zijn ofwel in het midden gemonteerd (geïntegreerd met kettingblad en cranks) of op de naaf gemonteerd (voor- of achterwiel). Elektrische fietsmotoren zijn er in verschillende vermogens, van 250 tot 750 watt. Ze zijn volledig beschermd tegen de elementen door een beschermhoes.

Controleur

De controller fungeert als het brein van de e-bike en vertelt het wat de berijder wil dat het doet, of het nu gaat om trapondersteuning op een steile heuvel of gas geven zodat de berijder even op adem kan komen. De controller bevindt zich meestal in een afgesloten doos in de buurt van de motor.

Achterwiel En Band

De cassette wordt aan het achterwiel bevestigd en de fiets gaat vooruit. Het draagt ook het grootste deel van het gewicht van de berijder. De achterremmen zijn op het fietsframe gemonteerd net boven de speling tussen de achterband en het fietsframe.

Je Elektrische Fiets Schoonmaken

Nu we belangrijke onderdelen van een elektrische fiets hebben bekeken, kunnen we onze aandacht richten op de juiste reinigingstechnieken.

Het wordt aanbevolen om de e-bike tijdens het schoonmaken rechtop te houden en niet ondersteboven op het stuur en zadel te klappen, zoals veel bronnen suggereren. We willen niet dat er water of schoonmaakmiddelen in de kleine ruimtes in het frame van de fiets of onderdelen daarvan komen.

Hoe vaak u uw e-bike moet schoonmaken, hangt af van uw rijgewoonten. Off-road of mountainbiken vereist een schoonmaakbeurt na elke rit, terwijl regelmatig rijden op de weg (bijvoorbeeld woon-werkverkeer) minder frequente en minder uitgebreide schoonmaakbeurten vereist.

Een fietsenrek is een optionele optie, maar maakt het schoonmaken gemakkelijker. Dit geldt met name voor het reinigen van de aandrijflijn. Om de ketting, ring, tandwielen en derailleur het beste te kunnen ontvetten en/of opnieuw te smeren, moet je de onderdelen in beweging hebben.

In tegenstelling tot conventionele fietsen waarbij de ketting achteruit beweegt als de pedalen naar achteren worden getrapt, beweegt de ketting van een elektrische fiets helemaal niet als achteruit wordt getrapt.

Het is daarom noodzakelijk om de fiets in een stilstaande positie te trappen, en dit kan het beste worden gedaan met een werkstandaard. Anders is een alternatieve manier nodig om het achterwiel boven de grond op te hangen.

Elektrische fietsen zijn volkomen veilig om te rijden in de regen of in natte omstandigheden. E-bike elektronica is waterbestendig, maar niet waterdicht. Het is belangrijk om te onthouden dat fabrikanten van e-bikes adviseren om de accu te verwijderen voor het schoonmaken, vooral als er vloeistof of water in zit.

Stap 1 E-Bike Afspuiten

Wat heb je nodig voor deze stap:

  • Tuinslang met sproeikop (met meerdere sproeipatronen)
  • Optioneel: Fietsstandaard voor op het werk

Voordat u uw elektrische fiets afspuit, moet u ervoor zorgen dat de accu is verwijderd. Bedek ook het scherm, de aan/uit-schakelaar en de batterijcontacten (in de batterijbehuizing) met droge handdoeken of stukken stof. Als alternatief kunt u deze componenten in plastic folie wikkelen of afdekken met plastic zakken. Bescherm de elektronica van je e-bikes tegen water en schoonmaakmiddelen.

Met de sproeikop ingesteld op een douche of zacht straalpatroon, spuit je de e-bike van boven naar beneden af. U kunt dan al het vuil en grof vuil wegspoelen, ook van het frame, velgen/spaken en banden.

Gebruik voor het schoonmaken van je ebike geen hogedrukreiniger. Hoewel het vuil snel kan verwijderen, zal het ook water binnendringen in kabels en afdichtingen die remmen en schakelen regelen.

Er zijn drie gebieden om te voorkomen dat er direct of krachtig water op wordt gespoten: de headset (waar het stuur en de vorken aan het frame worden bevestigd), de trapas (waar het kettingblad en de cranks aan het frame worden bevestigd) en de voor- en achterwielnaven. Wat al deze componenten gemeen hebben, is dat ze lagers bevatten die beschadigd kunnen raken door overmatige blootstelling aan water.

Stap 2: Ontvet De Aandrijflijn

Wat heb je nodig voor deze stap:

  • Ontvetter (bijv. Simple Green, dat biologisch afbreekbaar is).
  • Spuitflessen
  • platte schroevendraaier
  • Fietsborstels zijn zeer aan te bevelen
  • Gereedschap voor het reinigen van fietskettingen (sterk aanbevolen)

Het ontvetten en smeren van de gehele aandrijflijn is misschien wel het belangrijkste onderdeel van het schoonmaken van je e-bike. Vooral bij elektrische fietsen, omdat ze worden aangedreven door motoren, ondergaan deze onderdelen veel stress en gebruik. Door deze onderdelen schoon en goed gesmeerd te houden, verlengt u de levensduur van de ketting, het kettingblad, de cassette en de derailleur.

Vet verwijderen van de Derailleur

De cassette bevindt zich onder de derailleur, die de fietsketting begeleidt bij het schakelen. Omdat de ketting door de derailleur loopt, ongeacht welk specifiek tandwiel of tandwiel wordt gebruikt, kan de derailleur meer vuil smeermiddel verzamelen dan enig ander onderdeel van de aandrijflijn, vooral de twee kleine neuswielen. Het mengsel van vet en vuil kan dik en stopverfachtig worden en moet daarom handmatig worden verwijderd.

Draai de kruk langzaam zodat de neuswielen draaien, houd een platte schroevendraaier tegen de zijkanten van elk neuswiel zodat het oude vet eraf schraapt. Misschien wilt u een pan of een kleine emmer onder de derailleur plaatsen om het schraapsel op te vangen.

De aandrijflijn inspuiten met ontvetter

Maak een mengsel van 50% geconcentreerde ontvetter en 50% water en vul je spuitfles. Spuit de oplossing royaal over de lengte van de ketting, alle tandwielen en de gehele derailleur. Laat de ontvetter zitten en begin met het losmaken van het oude en vuile smeermiddel. Mogelijk moet u meerdere keren spuiten om de ontvetter in dik gecoate en moeilijk bereikbare plaatsen te krijgen.

Ontvetten van de ketting

De fietsketting van je e-bike goed schoonmaken kan een lastige klus zijn. Er zijn veel tools die gebruikt kunnen worden om fietsen schoon te maken, zowel online als in fietsenwinkels. Een tool voor het reinigen van fietskettingen is zo’n tool. Hiermee kunt u de gehele lengte van uw ketting in slechts enkele minuten reinigen.

Vul het reservoir van het reinigingsgereedschap voor de fietsketting met a

Draai de cranks ongeveer 30 tot 35 omwentelingen om ervoor te zorgen dat de hele lengte van de fietsketting meerdere keren door het reinigingsgereedschap gaat. Herhaal dit proces indien nodig, gooi de vuile oplossing weg en vul opnieuw met schone oplossing, totdat er geen vet of vuil meer zichtbaar is op de schakels en de ketting er schoon en glanzend uitziet.

Het kettingblad en tandwielen ontvetten

Spuit de kettingring(en) en alle tandwielen in de cassette royaal in met de ontvettingsoplossing. Voor bijzonder zware aanslag kan het nodig zijn om het percentage geconcentreerde ontvetter in uw spuitflesmengsel te verhogen. Laat de ontvetter een paar minuten zitten om door te dringen en het vuil los te maken.

Begin bij het kettingblad en gebruik een reinigingsborstel (met medium harde haren) om het hele kettingblad, inclusief de tanden, te schrobben.

Draai de kruk langzaam en voorzichtig totdat alle tandwieltanden zichtbaar zijn. Schrob ze terwijl je bezig bent. Reinig op deze manier beide zijden van het kettingblad.

Gebruik de borstel of een tandenborstel met stevige haren om de tandwielen te schrobben. Verwijder al het vuil van de tanden en de zijkanten. Draai de krukken regelmatig om de tandwielen te laten draaien en hun tanden bloot te leggen.

Vet kan zich ophopen tussen de tandwielen, dus het is belangrijk om ook in deze openingen naar beneden te reiken en schoon te maken. Veel tandwielreinigingsborstels hebben een smal haakvormig uiteinde met inkepingen die speciaal zijn ontworpen voor het reinigen van de ruimtes tussen tandwielen en het verwijderen van aangekoekt vuil.

Spray de aandrijflijn in

Nadat alle componenten van de aandrijflijn grondig zijn geschrobd en gereinigd, spuit u deze onderdelen voorzichtig af met een tuinslang (gebruik het douchepatroon op uw sproeikop). Pas op dat u de lagerafdichtingen van de trapas of achterwielnaaf niet spuit.

Stap 3 Het E-bikeframe En Andere Onderdelen Reinigen

Wat heb je nodig voor deze stap:

  • Emmer
  • Afwasmiddel
  • Schrobborstel (zachte haren)
  • Spons

Voeg 1-2 theelepels afwasmiddel toe aan een emmer. Dit zou ongeveer 3-4 spuitjes moeten zijn. Reinig het frame van de e-bike met een spons met deze milde reinigingsoplossing. Denk hierbij aan de voorvork, handgrepen, zadel en zadelpen. Wees voorzichtig in de buurt van de aan/uit-schakelaar en het display.

Schakel bij het reinigen van de voor- en achterwielen en banden over op een zachte borstel. Gebruik dezelfde reiniger om de banden en velgen schoon te maken. Reinig beide cranks en pedalen op dezelfde manier (wees voorzichtig in de buurt van de trapas). Het schoonmaken van de wielnaven kan lastig zijn vanwege de wielspaken. Omdat het een langere steel heeft, is een toiletpotborstel (een gloednieuwe) het beste schoonmaakmiddel.

Als uw elektrische fiets een op de naaf gemonteerde motor heeft, moet u voorzichtig zijn bij het schoonmaken van de wielen, ook al is de motor omgeven door een beschermhoes. U moet ook voorzichtig zijn bij het schoonmaken of afspoelen in de buurt van de motor en de controller-units, ook al zijn deze componenten ondergebracht in beschermende behuizingen.

Als de hele elektrische fiets is schoongemaakt, spuit je de hele fiets voorzichtig af met je tuinslang (douchepatroon) om alle schoonmaakmiddelen weg te spoelen. Begin net als bij stap één vanaf de bovenkant van de fiets en werk naar beneden om ervoor te zorgen dat al het wasmiddel wordt weggespoeld.

Stap Vier Drogen

Dit heb je nodig voor deze stap:

  • Schone, droge handdoeken (minstens twee)
  • Optioneel: Luchtcompressor met handsproeier

Het is belangrijk om je e-bike na het schoonmaken goed droog te maken om roestvorming te voorkomen en alle lagers en bewegende onderdelen te beschermen. Gebruik schone, droge handdoeken om de hele fiets langzaam en zorgvuldig af te vegen om alle zichtbare sporen van water te absorberen. Voordat u kunt beginnen met het opnieuw smeren van uw aandrijflijncomponenten, moet deze stap volledig zijn voltooid.

Een luchtcompressor uitgerust met een mondstukbevestiging kan worden gebruikt om moeilijk bereikbare plaatsen snel te drogen. Om eventuele waterdruppels kwijt te raken, kunt u uw elektrische fiets zachtjes rond laten stuiteren op elk wiel.

Stap Vijf De Aandrijflijn Opnieuw Smeren

Dit heb je nodig voor deze stap:

  • Smeermiddel voor fietskettingen
  • Spray glijmiddel

Zodra je e-bike schoon en droog is, kun je de cruciale laatste stap uitvoeren: het opnieuw smeren van de gehele aandrijflijn. Dit is essentieel voor het in topconditie houden van uw fietsketting, kettingblad en tandwielen. Dit verlengt de levensduur van uw accu en motor door ervoor te zorgen dat ze niet harder werken dan nodig is.

Gebruik bij het smeren van de ketting een smeermiddel dat speciaal is samengesteld voor fietskettingen. Draai langzaam aan de cranks en breng langzaam druppels smeermiddel aan op de ketting terwijl de ketting voorbij beweegt. Het kan nodig zijn dat het smeermiddel aan zowel de binnen- als buitenkant van de fietsketting volledig wordt gesmeerd.

Als we verder gaan met de tandwielen, kan een spuitsmeermiddel elk tandwiel en al zijn tanden beter coaten. Zorg ervoor dat het spray-smeermiddel dat u gebruikt, speciaal is samengesteld voor gebruik op tandwielen of kettingen van fietsen. Het kan in dit stadium nuttig zijn om te beginnen met de ketting naar het grootste tandwiel te verplaatsen terwijl de kleinere tandwielen worden besproeid en vervolgens de ketting naar het kleinste tandwiel te verplaatsen terwijl de grotere worden besproeid om volledige dekking te garanderen.

Derailleur is het laatste bestanddeel van smeermiddel. Nogmaals, het spray-smeermiddel kan de neuswielen en hun tanden beter coaten. Het kan nodig zijn om vanuit verschillende hoeken te spuiten om een volledige dekking te krijgen. Je moet je voorderailleur smeren als je meerdere kettingbladen op je ebike hebt.

Zodra alle bewegende delen van de aandrijflijn goed zijn gesmeerd en uw elektrische fiets op een werkstandaard staat, draait u de cranks en schakelt u van versnelling naar versnelling om ervoor te zorgen dat het smeermiddel gelijkmatig wordt verdeeld over de cassette, derailleur, kettingring en de ketting zelf.

Anders kunt u gewoon een korte rit maken met uw e-bike en ervoor zorgen dat u tijdens het rijden door alle versnellingen schakelt.

Onderhoudstips Voor Elektrische Fietsen

Door uw elektrische fiets regelmatig schoon te maken en te smeren, blijft deze in optimale rijconditie. Een ander onderdeel van die vergelijking is goed onderhoud. Dit zijn enkele belangrijke tips die de levensduur van uw elektrische fiets verlengen.

Batterijduur

De motor van een elektrische fiets wordt aangedreven door elektriciteit uit de accu. Het is verstandig om de levensduur van de batterij te verlengen. Er zijn veel factoren die de levensduur van je e-bike accu kunnen beïnvloeden.

Ten eerste zijn vrijwel alle elektrische fietsaccu’s lithium-ion. Ze zijn gevoelig voor temperatuur. Praktische e-bike accu’s dienen op kamertemperatuur te worden bewaard. De batterijen moeten ook bij kamertemperatuur worden opgeladen. Zo zal een e-bike-accu na een rit van 80 kilometer warm aanvoelen. Laat de batterij afkoelen voordat u deze oplaadt.

Accu’s van elektrische fietsen kunnen hun prestaties beginnen te verliezen wanneer ze worden blootgesteld aan temperaturen boven de 41 C.

Ten tweede kunnen lithium-ionbatterijen voor elektrische fietsen het beste worden opgeladen tot 80% van een volledige lading, niet tot 100%. Studies hebben aangetoond dat opladen tot 80% resulteert in een veel groter aantal nuttige cycli in vergelijking met een lager aantal nuttige cycli bij 100%. Dit is een vergelijkbare bevinding als onderzoeken die zijn uitgevoerd op batterijen van elektrische voertuigen, waarbij de oprichter van Tesla het idee ondersteunde dat de ideale lading voor een levensduur van de batterij 80% is.

Bandenspanning

Fietsers weten heel goed dat fietsbanden snel hun bandenspanning verliezen. Het behouden van de juiste bandenspanning is vooral belangrijk voor elektrische fietsers, omdat een lage bandenspanning de kans op een lekke band vergroot. Elektrische fietswielen zijn moeilijker te verwijderen dan conventionele fietswielen en vereisen meer vaardigheid.

Fietsbanden hebben de aanbevolen bandenspanning PSI (pond per vierkante inch) geschreven op de zijwanden en het wordt aanbevolen om de bandenspanning om de paar weken te controleren.

Het is belangrijk op te merken dat een lage bandenspanning ook rechtstreeks van invloed kan zijn op de prestaties en actieradius van uw elektrische fiets. Eigenaren van e-bikewinkels hebben opgemerkt dat een verrassend aantal reparatiebezoeken met betrekking tot verlies van rijbereik eigenlijk wordt veroorzaakt door te lage bandenspanning.

Nood Kit

Het maakt niet uit of je een wandeling van 50 kilometer gaat maken of gewoon een blokje om, het is een slim idee om een noodpakket bij de hand te hebben als je op je elektrische fiets rijdt. Deze items kunnen worden opgeborgen in je rugzak of heuptasje en kunnen je redden van een mogelijk gevaarlijke situatie.

  • Bandenplakset Wielen van een e-bike kunnen voor bandenreparaties niet gemakkelijk worden verwijderd. Als de lekke band echter wordt veroorzaakt door een lekke band in plaats van een breuk of scheur, kan een eenvoudige patch het probleem verhelpen. Het voordeel van het repareren van een lekke band is dat het wiel niet gedemonteerd hoeft te worden; gewoon de hiel van de band loswrikken om de binnenband bloot te leggen waar de lekke band ligt, is voldoende.
  • Gereedschapskist Een klein assortiment gereedschap kan het verschil maken tussen op je e-bike naar huis rijden of een vriend bellen om jou (en je e-bike) op te halen. Met een set inbussleutels kunt u vrijwel elk onderdeel van uw e-bike losmaken en verwijderen, en een paar bandenlichters zijn nodig om het bovengenoemde bandenplakwerk uit te voeren.
  • Mobiele telefoon Last but not least, als al het andere faalt, zorg er dan voor dat u uw mobiele telefoon meeneemt om die noodoproep te doen.

Door deze kleine noodset bij de hand te houden tijdens het rijden op uw elektrische fiets, bespaart u zich zeker een hoop problemen als zich onverwachte omstandigheden voordoen.

Tyler is de oprichter van bicycle2work en een wielerfanaat aller tijden. Hij begon als kind met een BMX en groeide uit tot een liefde voor racefietsen, cruisers en mountainbikes. Tyler bracht een week door met rijden naar Mexico en het eten van taco’s voordat hij naar huis terugkeerde. Meer informatie over Tyler vind je op bicycle2work.com/about-tyler-smith/