Scribe Gravel Wide++ Wielset Review

Scribe Cycling is een relatief nieuw merk uit Noord-Ierland dat niet verlegen is om zijn assortiment carbon gravel wielstellen te omschrijven als de snelste, meest responsieve offroad drop-bar hoepels die je ooit zult hebben. Sven Garbe reed op Scribes Gravel Wide ++ carbonfietsen om te zien of het prijskaartje van 1.000 dollar te hoog was. Dit zijn zijn gedachten na meer dan 2.000 mijl te hebben gereden.

Scribes grind line-up bestaat uit lichtmetalen en carbon velgwielen, met een diameter van 700c of 650b, variërend van 19 tot 25 mm interne breedte. Hun velgen zijn gemaakt van hoge filament (12K/18K) Japanse Toray T700/T800 koolstofvezel, unidirectioneel voor sterkte met extra versteviging bij spaakgaten. De wielen zijn tubeless-ready en clincher-type, hebben een hookless design en 28 Sapim CX Ray J-bend spaken met een 2x vetersluiting. Configuratie kan worden gedaan met SRAM, Shimano freehubs, 12 mm, 15 mm of quick-release voor- en achterassen.

Elk wiel van Scribes heeft zijn eigen naaf. Het heeft een enkele ratelaandrijving en 36-tands inschakeling. Er is nu ook een upgrade met 54 tanden in de maak. Hoewel het volgens Scribe vrij veel lijkt op het systeem dat te vinden is in DT Swiss-hubs, is het uniek voor hen en werd het eigenlijk vrijgegeven voordat het DTs EXP-systeem op de markt werd geïntroduceerd. De rotors zijn gemonteerd via centerlock en een naafdynamo is niet beschikbaar voor deze wielset.

De eigenaar schrijft zich automatisch in voor het Scribes INFINITY-programma, dat een garantie van drie jaar biedt en een levenslange vervanging voor elke crash. Ze bieden ook gratis twee complete sets lagers voor de wielen tijdens de garantieperiode.

Voor deze review kreeg ik hun breedste en lichtste 700c-model, de Gravel Wide++. Met een interne breedte van 25 mm en een geclaimd gewicht van slechts 1316 gram, waren ze mijn favoriete wielset voor mijn NORDEST Super Albarda.

Over Duurzaamheid

Wij bikepackers streven ernaar om de Leave No Trace-filosofie te volgen. Ongeacht ons gedrag op de paden, is het belangrijk om rekening te houden met de consumentistische aard en complexiteit van het recyclen van koolstofonderdelen.

Het Re-Gen-programma van Scribe is gemaakt om te voorkomen dat wielen op stortplaatsen terechtkomen. Het biedt rijders aanzienlijke kortingen op een nieuwe wielset, variërend van 10% 40%, als ze hun oude Scribe carbon hoepels inruilen. De gebruikte wielen worden vervolgens opgeknapt en te koop aangeboden. Wat betreft wielen die niet kunnen worden doorverkocht, beweert Scribe samen te werken met composietrecyclingbedrijven.

Eerste Indrukken Van De Gravel Wide++

Toen ik deze wielen uitpakte, was ik blij met hun minimale, strakke uiterlijk met slechts twee bescheiden witte emblemen. Er zijn zwarte of gouden emblemen beschikbaar voor degenen die iets discreters of liefhebber willen. Ze wogen 1336 g, iets meer dan hun gewicht, inclusief tape.

Ik ben dol op centerlock. Het is veel sneller en gemakkelijker dan een systeem met zes gaten. Dit is vooral handig tijdens het reizen, omdat ik mijn rotors graag afdoe voor extra bescherming. Maar als we bikepacken, reizen we vaak naar verschillende locaties en hebben we minder uitrusting. Het vinden van een centrale vergrendeling kan moeilijk zijn in vergelijking met zes gaten. Dit scenario kan echter worden opgelost met een geschikte adapter.

Gezien mijn focus op bikepacking, had ik liever rechte spaken gehad, omdat je bij het vervangen van een kapotte spaken niet de cassette hoeft te verwijderen. De wielset heeft een enkele spaaklengte wat geweldig is voor bikepackers.

Deze wielset heeft een gewichtslimiet van 115 kg (115 kg). Deze wielset is vrij licht en er zijn veel opties die meer laadvermogen bieden. Zware rijders vinden dit misschien niet de beste optie als ze van plan zijn veel spullen op hun fietsen te laden.

Op De Paden

Deze wielset is gekozen voor mijn NORDEST SUPER Albarda. De fiets is erg stevig en krachtig, maar ook behoorlijk zwaar. Ik waardeerde het lichte gewicht van de wielen. Het hielp om mijn totale gewicht laag te houden. Tijdens mijn testperiode heb ik WTB’s 40 mm Byway en 45 mm Riddler uitgevoerd. Ze waren allebei gemakkelijk te installeren en hielden stevig vast. Hoewel een interne velgbreedte van 25 mm behoorlijk breed is voor een band van 40 mm, werkte de combinatie heel goed. Door de 40 mm Byways zo af te vlakken, was het gemakkelijk om de zijknoppen in losse bochten in te schakelen, en ik denk dat het geen slecht idee is om voor bredere velgen op semi-gladde banden te gaan. Het was gemakkelijk om ze op snelheid te brengen. Over het algemeen waren de lichte wielen en snelrollende banden een echt efficiënte combinatie.

Vanwege mijn voorkeur voor ruigere wegen, heb ik echter veel meer genoten van mijn tijd op de 45 mm Riddlers. Ze bieden veiliger, sneller en comfortabeler rijden op technische paden dan hun smallere neven. En ze waren ook redelijk goed geschikt voor deze wielen. Ik ging veel rijden aan de ruigere kant voor een drop-bar-fiets, en de wielen lieten me nooit in de steek. Tijdens mijn testen hoefde ik de Gravel Wide++ niet af te stellen en was de spaakspanning constant.

De naaf werkte perfect en de 36T-ratel bood snelle inschakeling op uitdagende beklimmingen. Het grootste probleem is de freehub. Het is verbazingwekkend luidruchtig – de luidste hub die ik ooit heb gereden. Hoewel ik de impact begrijp die het heeft op voetgangers die fietspaden gebruiken, deed het me vaak verlangen naar een stiller, vrediger geluid als ik de stad uit het bos inging.

Dit was mijn eerste keer op lichtgewicht carbon velgen. In de afgelopen jaren heb ik geleerd hoe waardevol het is om te investeren in hoogwaardige wielstellen. Ik was echter nog steeds een beetje sceptisch of zo’n grote hoeveelheid geld uitgeven aan koolstofcomponenten zoals wielen, die veel te verduren krijgen, echt gerechtvaardigd is. Ik was overtuigd door de indrukwekkende prestaties en betrouwbaarheid van de Gravel Wide++ hoepels. Ze waren gemakkelijk te onderhouden, op een paar kleine krasjes na. Verder weet Scribe ze tegen een zeer concurrerende prijs te verkopen. Deze set is een geweldige manier om gewicht te besparen en uw rijkwaliteit te verbeteren.

  • Velg getest Carbon, 23 mm diepte, 25 mm interne breedte
  • Hub Scribes enkele ratelnaaf / 28 spaaks, straight pull
  • Getest model 142 x 12 mm achter, 100 x 12 mm voor
  • Getest gewicht (voorkant), 605 Gram (met tape)
  • Getest gewicht (achter) 733 gram (met tape)
  • Prijs 1000 ()
  • Plaats van fabricage Gebouwd in Taiwan en Belfast
  • Details fabrikant ScribeCycling.eu

Pluspunten

  • lichtgewicht
  • Verbazingwekkend betaalbaar
  • Bescheiden emblemen zorgen voor een strakke uitstraling
  • Zeer solide
  • Goede rijkwaliteit

nadelen

  • Zware rijders vinden de gewichtslimiet misschien te laag
  • Luide hub
  • Center lock kan moeilijker te vinden zijn
  • Dynamo-hub is niet beschikbaar

Inpakken

De Scribes Gravel Wide++ wielset, die relatief onbekend maar uiterst capabel is, is voor rijders die het gewicht van hun tuigage willen verminderen en het wendbaarder willen maken. Zware rijders of degenen die veel uitrusting hebben, moeten hun rig wegen voordat ze ze kopen. Het freewheel is opmerkelijk luid, en hoewel sommige rijders dol zullen zijn op dat karakteristieke zoemende geluid dat je aanwezigheid aankondigt aan elke trailgebruiker in de buurt, zullen degenen die op zoek zijn naar een meer rustige ervaring in het bos misschien een beetje geïrriteerd zijn. Afgezien van deze overwegingen, zijn Gravel Wide++ wielen een uitstekende keuze voor grindfietsen en een zeer betaalbare prijs. Ze zijn een plezier om te rijden en ze zijn betrouwbaar.