De Transcontinental Race Is Terug Voor 2022

De Transcontinental Race keert terug voor 2022 na een onderbreking van twee jaar. Details over de achtste editie van dit evenement vind je hier.

Op 24 juli 2022 gaat de achtste editie van Transcontinental Race van start vanaf Muur-Kapelmuur in Geraardsbergen (België). Hieronder vindt u een interessante video die de routes tussen 2013 en 2022 overlapt. Vervolgens vindt u beschrijvingen van de vier controlepunten die door de organisatoren zijn verstrekt.

Controle 1: Krupka, Tsjechië (Tsjechië)

Het langste parcours van deze editie van de race leidt de renners door de noordelijke rand van het Ertsgebergte dat de grens vormt tussen Duitsland en Tsjechië. De renners starten in Osek en klimmen naar het plateau. Vanaf daar leidt een route met verschillende ondergronden hen naar het Nationaal Park Boheems Zwitserland. Het park staat bekend om de prachtige en unieke zandsteenformaties en ruiters zullen de Tisk-stny doorkruisen die uittorent boven het dorp Tis.

De route brengt je naar Dn, een historisch stadje aan de oevers van de Elbe. Het werd gebouwd op de fundamenten van een nederzetting bij Elbe Ford, dat een belangrijke handelsroute was. Het kasteel van Dn, oorspronkelijk gebouwd in de 10e eeuw door de hertogen van Bohemen, domineert de rivieroever op een rotspunt. Het kasteel heeft een lange en imposante rit die leidt naar de ingang die de lange reis (Dlouha jizda) wordt genoemd. De route eindigt met een afdaling richting Litomice, waar de renners hun stuur naar het zuiden richten en de zuidoosthoek van Duitsland doorkruisen, met als doel de Alpen. Het Controlepunt 1 bevindt zich op ongeveer 800 km van Geraardsbergen. Ruiters hebben ongeveer 4 dagen om deze controlelocatie te bereiken terwijl onze vrijwilligers daar zijn en de controle operationeel is.

Controle 2: Passo Di Gavia, Italiaanse Alpen

Cima Coppi uit de Giro dItalia maakt af en toe gebruik van de Passo di Gavia vanwege hun onvoorspelbare en moeilijke weersomstandigheden. Historisch gezien werd de pas voornamelijk gebruikt door Venetiaanse kooplieden die naar Bormio en verder naar het noorden reisden om handel te drijven. De strategische ligging van de Gavia, samen met vele andere geweldige passen, maakte het het centrum van hevige gevechten tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het heeft nog steeds de grindpaden en vestingwerken die tijdens dat conflict werden gebruikt.

Lago Bianco is op de top, en verder naar beneden en daaronder, Lago Nero. Lokale folklore vertelt een romantisch en dramatisch verhaal van twee geliefden die door het fortuin van elkaar werden gescheiden en die de bergen in vluchtten om samen te zijn en die in de twee contrasterende meren veranderden toen hun vlucht werd achtervolgd en uiteindelijk gedwarsboomd. De route vanaf het eerste controlepunt leidt de renners zo’n 750 kilometer op een uitdagende en dramatische fietstocht terwijl ze naar het hart van de Alpen navigeren. CP2 blijft ongeveer 4 dagen open.

Controle 3: Nationaal Park Durmitor, Montenegro

Voor het derde controlepunt keert de race terug naar Durmitor National Park, Montenegro. De route van Pluzine, naar Zabljak werd opnieuw gebruikt in de vierde editie van deze race. Het park maakt deel uit van de Dinarische Alpen en de hoogste top, Bobotov Kuk, torent hoog boven de parcoursroute uit en bereikt een hoogte van 2.523 meter. Gorske Oi is een veel voorkomende naam voor de vele gletsjermeren die in de regio te vinden zijn.

Vanaf het Piva-meer gaat de weg steil omhoog voordat hij uitkomt in het prachtige landschap van hoogglooiende weiden en vooruitstekende rotsstrepen. Renners worden minuscule stippen op een glooiende weg die het meest ongelooflijke uitkijkpunt biedt voor het omringende landschap. Degenen die het geluk hebben dit parcours bij zonsopgang of zonsondergang te racen, zullen een onvergetelijke ervaring beleven. TCRNo4 was Mike’s laatste race. Deze link naar zijn laatste race is een aangrijpende en belangrijke schakel voor onze vriend en oprichter; het boze genie. De 1150 km wordt afgelegd door renners van CP2 tot Oost-Europa.

Controle 4: Drumul Strategic, Transalpina, Roemenië

De laatste controle zal rijders naar de magische romantiek van het Parng-gebergte in Roemenië lokken. Dit maakt deel uit van de zuidelijke Karpaten, een reeks gebeeldhouwde rotsgebieden die door Midden- en Oost-Europa lopen. We ontdekten Drumul Strategic, een offroad-route die niet zo bekend is als het asfalt van de Transalpina. Met de hulp van Silviu hebben we het kunnen ontdekken. Deze route is moeilijk omdat het grind combineert met ruige, onbeheerde paden over oneffen terrein. Het kan technische uitdagingen opleveren bij ongunstige weersomstandigheden. Van rijders wordt verwacht dat ze goede beslissingen nemen en zorgvuldige risico-inschattingen maken voordat ze deze laatste uitdaging aangaan voor de finish aan de kust van de Zwarte Zee. Rijders moeten goede beslissingen nemen over hun uitrusting, met name bandenkeuzes, om de race op tijd en veilig te beëindigen.

De Transalpina is een historische route die oorspronkelijk bekend stond als de Poteca Dracului (het Duivelspad) en werd gebruikt door herders en hun kuddes. Er wordt aangenomen dat het verder is ontwikkeld door de Romeinse legioenen en uiteindelijk is geplaveid tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tegenwoordig is het een populaire toeristische bestemming voor zowel Roemeense als buitenlandse toeristen. CP4 blijft ongeveer 8 dagen open.

Finish: Burgas, Bulgarije

We zullen dit jaar terugkeren naar de Bulgaarse Zwarte Zeekust om TCRNo8 te voltooien. Het is een populair stuk kustlijn dat loopt van de Roemeense badplaatsen aan de Zwarte Zee tot het zuiden van Turkije. Dit trekt miljoenen toeristen uit binnen- en buitenland. De Rode Rivièra was vóór 1989 de naam van de kust. Sinds de val van het IJzeren Gordijn is het echter omgedoopt tot de Bulgaarse Rivièra. Om alle renners te helpen bij het selecteren van veiligere fietsroutes, zullen alle aangewezen E-wegen in Roemenië worden uitgesloten van de race en zijn alleen geselecteerde overtochten met veerboten toegestaan om de Donau van Roemenië naar Bulgarije over te steken. Renners zullen het noorden van Bulgarije doorkruisen en waar ze ervoor kiezen om het Balkangebergte over te steken dat tussen hen in ligt en hun bestemming is aan hen.

Burgas was gastheer voor de start van TCRNo7 en het zal een populaire eindbestemming zijn vanwege de ontspannen gastvrije sfeer en gemakkelijke reisverbindingen naar de rest van Europa. Het finishersfeest wordt gehouden op 8 augustus en de controle sluit 16 dagen na de race.

Lees meer op Transcontinental.cc.

Vergelijkbare inhoud